Finansowanie społecznie – inaczej crowdfunding, jest jedną z form finansowania dostępnych na realizację różnorodnych projektów. Tak naprawdę może to być dowolny projekt. Z biznesu, nauki czy kultury. Zbiory są organizowane przez specjalnie stworzoną platformę. Jeśli zdecydujesz się wesprzeć finansowo konkretny projekt, możesz potraktować to jako inwestycję, która zwróci się w przyszłości. Osoby przekazujące fundusze mogą to robić z czystej ciekawości lub zainteresowania albo z myślą o zostaniu udziałowcem. Każdy może wziąć udział, czy to bezinteresowna pomoc, czy egoistyczne pragnienia. Crowdfunding to świetne narzędzie do sprawdzenia, czy dany pomysł ma sens i jest innowacyjny. To znacznie ułatwia przyciągnięcie potencjalnych klientów, którzy początkowo są tylko ambasadorami konkretnego projektu. Celem jest zebranie odpowiedniej kwoty kapitału, aby osiągnąć założone cele. Sztuka polega więc na tym, aby przyciągnąć ich jak najwięcej społeczeństwa. To bardzo ciekawe rozwiązanie, które cały czas ewoluuje. Należy podkreślić, że crowdfunding przynosi korzyści zarówno firmom chcącym pozyskać kapitał, jak i inwestorom, którzy chcą aktywnie zarządzać swoimi aktywami.
Jak działa finansowanie społeczne?
Crowdfunding jest w większości przypadków rodzajem pośrednictwa z wolną od ryzyka kontrolą nad platformami dostępnymi dla firm oferujących usługi crowdfundingowe. Umożliwiają i ułatwiają powiązania pomiędzy potencjalnymi inwestorami lub pożyczkodawcami a firmami ubiegającymi się o pożyczki. Może to przybrać formę pożyczek, zbywalnych papierów wartościowych lub innych środków finansowania społecznościowego. Zwykle w cały proces zaangażowane są trzy strony. Właściciele konkretnych projektów, inwestorzy chętni do ich wsparcia oraz organizacje pośredniczące, łączące i świadczące niezbędne usługi. Jakie są tego zalety? Po pierwsze, możesz zebrać fundusze, aby osiągnąć swoje cele. Po drugie, możesz łatwo sprawdzić, czy dany projekt Ci odpowiada. Dodatkowo duża liczba osób może zgłaszać uwagi i cenne informacje. Po trzecie, może być świetnym narzędziem marketingowym. Aby odnieść sukces, bardzo ważne jest dotarcie do jak największej liczby osób w jak najkrótszym czasie. Dlatego im szerzej działa dana platforma, tym łatwiej i efektywniej będzie prowadzić swoje kampanie.
Źródła finansowania
W dzisiejszych realiach crowdfunding jest wysoce konkurencyjny w stosunku do tradycyjnych źródeł finansowania. Widzimy, że zarówno młode start-upy, jak i duże firmy, które mają już ugruntowaną i silną pozycję na rynku, chętnie korzystają z tej formy. Zaledwie dziesięć lat temu na specjalnej platformie crowdfundingowej zebrano nie więcej niż 1 miliard dolarów. Z czasem zaczęło się to bardzo szybko zmieniać. Z analiz Banku Światowego i PwC jasno wynika, że do 2025 roku sprzedaż wzrośnie do prawie 490 miliardów dolarów. To zdecydowanie zjawisko, które robi duże wrażenie. Dlatego warto przyjrzeć się bliżej crowdfundingowi. Najszybciej rozwijają się platformy umożliwiające inwestycje, które nazywamy finansowaniem społecznościowym kredytowym i kapitałowym. Stanowią doskonałą alternatywę dla wielu firm, których celem jest pozyskanie niezbędnych środków na realizację nowych, innowacyjnych projektów.
Crowdfunding a prawo
Finansowanie społeczne zwykle zaczynało się od ograniczeń prawnych. W zależności od charakteru projektu, do konkretnych akcji fundraisingowych mają zastosowanie przepisy prawa o ofercie publicznej lub przepisy prawa cywilnego. Obejmuje to między innymi zasady związane z darowiznami. Aby jednak skutecznie wyeliminować pewne sprzeczności i wyjść naprzeciw potrzebom firm oferujących usługi crowdfundingowe w formie platform, Unia Europejska zdecydowała się na zdefiniowanie zharmonizowanych ram prawnych. Nowe zasady, które weszły w życie 10 listopada 2021 r., obejmują zarówno przypadki finansowania społecznościowego kredytowego, jak i kapitałowego. Dotyczy to przede wszystkim tylko firm poszukujących alternatywnych źródeł kapitału inwestycyjnego. Jeśli zastanawiasz się nad tym rozwiązaniem, warto poprosić kancelarię prawną o przyjrzenie się sprawie i wyjaśnienie wszystkich niezbędnych szczegółów.
- Zewnętrzny materiał partnerski